El sistema de transport públic de l’àrea de Barcelona es prepara per a un canvi a partir de l’1 de juliol. El consell d’administració de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) ha donat llum verda aquest divendres a l’actualització de les tarifes que estaran vigents fins a finals d’any. La decisió més destacada és la fi de la gratuïtat per als viatgers freqüents de Rodalies, que serà substituïda per un nou model de tarifes planes mensuals. Al mateix temps, s’ha aprovat una ampliació històrica del sistema tarifari amb la creació d’una setena zona.
El final de la gratuïtat a Rodalies i les noves tarifes planes
Després de més de dos anys de viatges sense cost per als usuaris recurrents de Rodalies, una mesura impulsada pel govern espanyol, aquest model de bonificació finalitzarà el 30 de juny. Per substituir-lo, l’ATM ha dissenyat un nou sistema de títols per a aquest servei ferroviari. A partir de l’1 de juliol, els viatgers habituals podran adquirir un abonament mensual que permetrà viatges il·limitats per tota la xarxa de Rodalies de Catalunya.
Les noves tarifes planes mensuals per a Rodalies són les següents:
Tipus d’abonament | Preu mensual |
---|---|
Abonament general | 20,00 € |
Abonament jove | 10,00 € |
Abonament menors de 15 anys | Gratuït |
Una bona notícia per al Berguedà, el Ripollès i el Solsonès
Una de les decisions més esperades afecta directament els residents de 67 municipis de les comarques del Berguedà, el Ripollès i el Solsonès. A partir de juliol, aquests territoris s’integraran oficialment al sistema tarifari de l’ATM com a setena zona. Aquesta incorporació permetrà als seus ciutadans utilitzar la T-mobilitat i accedir a tota la gamma de títols integrats, com la T-Usual o la T-Jove, per desplaçar-se fins a Barcelona o altres punts de la xarxa amb un sol bitllet. Aquesta integració també obre la porta a bonificacions per a famílies nombroses, monoparentals o persones en situació d’atur d’aquestes comarques.
Els títols integrats mantenen els descomptes
Pel que fa a la resta de títols de transport de l’ATM (metro, bus, FGC, Tram), es prorroguen les bonificacions actuals fins al 31 de desembre de 2025. Això significa que la T-Usual i la T-Jove continuaran amb la rebaixa del 50%. El finançament d’aquesta mesura, però, presenta canvis, ja que les administracions catalanes assumiran un percentatge més gran del cost per assegurar que el preu final per al viatger no variï.
Els preus dels principals títols integrats per zones queden de la següent manera:
Títol | 1 zona | 2 zones | 3 zones | 4 zones | 5 zones | 6 zones | 7 zones |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bitllet senzill | 2,65 € | 3,80 € | 4,95 € | 6,35 € | 8,10 € | 9,45 € | 10,70 € |
T-Casual | 12,55 € | 24,65 € | 33,55 € | 43,15 € | 49,55 € | 52,70 € | 55,65 € |
T-Usual | 22,00 € | 29,65 € | 41,60 € | 50,90 € | 58,35 € | 62,55 € | 66,45 € |
T-Jove | 44,00 € | 44,00 € | 44,00 € | 44,00 € | 44,00 € | 44,00 € | 44,00 € |
T-Dia | 11,55 € | 17,65 € | 22,15 € | 24,75 € | 27,70 € | 31,00 € | 33,50 € |
Projectes de futur: l’ampliació del Trambaix
En la mateixa sessió, el consell de l’ATM ha fet un pas endavant en la millora de la infraestructura del transport públic amb l’aprovació inicial de l’estudi per ampliar el Trambaix a Sant Feliu de Llobregat. El projecte, amb una inversió estimada de 39 milions d’euros, preveu connectar l’actual parada de Sant Feliu | Consell Comarcal amb el centre de la ciutat a través de dues noves estacions: Sant Feliu Centre i La Salut | Can Maginàs. Aquesta actuació busca millorar la connexió interna del municipi i facilitar l’accés a la xarxa de tramvia.